Varujan Vosganian: „Iata ce am spus delegatiei FMI”

1.  Potrivit  optiunii delegatiei FMI intalnirea cu PNL a fost socotita drept “vizita de curtoazie la incheierea misiunii”. Noi socotim, dincolo de curtoazia ce trebuie sa caracterizeze raporturile noastre, ca relatia FMI cu partidele politice parlamentare trebuie sa fie mai mult decat o relatie de curtoazie, trebuie sa fie o relatie de colaborare.

Situaita in Romania este grava, ea nu poate fi depasita printr-o atitudine care sa ignore fortele parlamentare de opozitie. Programul de consolidare fiscala se va intinde pe mai multi ani, cel mai probabil dincolo de actualul mandat parlamentar, astfel incat e nevoie de acordul tuturor partidelor parlamentare, astfel incat sa-i poata fi asigurata continuitatea.

2. In ce priveste Guvernul Boc, ne mentinem votul de neincredere dat in septembrie 2009. Rezultatele de atunci si pana acum fac ca acest Guvern sa merite cu prisosinta neincrederea noastra.

De altfel, presedintele Basescu insusi, prin comportamentul sau din ultimele zile, a dat propriul sau vot de neincredere cabinetului. Am putea sa ne imaginam o situatie similara intr-un alt stat european? Cum ar fi, de pilda, ca in Italia presedintele Giorgio Napolitano sa se intalneasca cu delegatia Fondului si apoi sa anunte astfel de masuri, in timp ce premierul Silvio Berlusconi ar sta ascuns in camara?

O imprejurare in care, in lipsa conducerii Guvernului si a Bancii Nationale, presedintele stabileste cu FMI ce e de facut este neobisnuita si insusi acest fapt este un risc pentru reusita procesului de stabilizare si un semn al fragilitatii democratiei romanesti.

3.Pentru noi, afirmatiile potrivit carora misiunea FMI are incredere in acest Guvern sunt surprinzatoare. Suntem la a patra revizuire a Acordului Stand-by si de fiecare data revizuirea s-a facut pe negativ, cu o inrautatire, de fiecare data, dramatica a situatiei, lucru care ar fi trebuit sa dea de gandit oficialilor FMI.

Cu numai doua saptamani in urma Guvernul anunta atingerea tintelor bugetare convenite cu FMI pentru trim.I. Acum doua zile, acelasi Guvern declara ca nivelul colectarilor pe aprilie a fost indeplinit intr-o proportie de aproape 99%. Si cu toate astea, asistam la o deteriorare a situatiei de proportii catastrofale! Din doua una, ori tintele convenite cu FMI au fost gresite, ori Guvernul este cu totul in afara realitatii.

Este ciudat ca FMI insista pe faptul ca Guvernul a indeplinit tinta de deficit. Oricine cunoaste cat de putin Romania stie ca deficitul bugetar nu poate fi impartit in mod egal pe trimestre si ca, datorita particularitatilor exrecutiei bugetare, mai ales pentru bugetele locale si autoritatile autonome, bugetul are o asimetrie catre sfarsitul anului. In plus, s-a ignorat total faptul ca Guvernul a diminuat artificial deficitul, marindu-si datoriile catre mediul economic.

Nu intelegem aceasta ingaduinta excesiva a FMI fata de Guvernul Boc. Anul trecut, in ciuda deteriorarii grave a situatiei economice, FMI a considerat ca Guvernul a indeplinit cerintele acordului. Voit sau nu, delegatia FMI a fost un fel de agent electoral pentru presedintele Traian Basescu. In prezent, delegatia FMI continua aceasta atitudine inexplicabila. De vina este oricine altcineva, in opinia oficialilor FMI,  numai Guvernul Boc nu. Oare FMI nu se socoteste in niciun fel responsabil pentru inrautatirea situatiei economice, prin toleranta sa excesiva?

4. Felul in care, in urma negocierilor dintre Guvern si FMI, tintele si prognozele se modifica tot timpul, ne lasa sentimentul unei abordari neserioase a situatiei grave din Romania. Oricine, de pilda, putea vedea din executia bugetara a primului trimestru, ca deficitul pe intregul an ar putea sa ajunga la 9% din PIB, cu toate acestea, Guvernul a fost lasat sa se laude in voie ca tinta a fost atinsa. Oricine poate vedea acum ca, in urma evolutiilor economice din trim I si a amputarii cererii cu 3% din PIB pe anul 2010, prin reducerea salariilor si pensiilor, cifrele macroeconomice se vor schimba, ducand la o cadere a PIB pana la nivelul negativ de –1,5%. Cu toate acestea FMI si Comisia Europeana vorbesc inca, inexplicabil,  de o evolutie pozitiva a PIB pe 2010.

5.    Marea noastra ingrijorare vine din aceea ca, daca acest mod superficial de abordare va continua, peste cateva luni, chiar si dupa aceste curbe de sacrificiu, vom asista  la reluarea discutiei despre majorarea unor taxe.

6.    Ne surprinde faptul ca delegatia FMI nu a luat act de recomandarile facute la Bucuresti de directorul general al Fondului, Dominique Strauss-Kahn, care spunea ca vremea cand  iesirea din criza se facea prin constrangeri bugetar-fiscale si prin restrangerea cererii a trecut si ca, dimpotriva, e nevoie de stimulente fiscale si investitionale. Pachetul de masuri nu vorbeste nimic despre relansarea economica. Cum poate misiunea FMI sa creada ca iesirea din criza se poate face prin reducerea veniturilor, restrangerea pietelor si cresterea somajului? Solicitarea noastra este aceea ca board-ul FMI sa nu agreeze Scrisoarea suplimentara de intentie a Guvernului, daca ea nu cuprinde si un program clar, cu tinte precise, privind relansarea economica.

7.    Suntem de acord ca, impreuna cu cresterea colectarii, reducerea cheltuielilor este o solutie importanta de reducere a deficitelor. Dar aceasta reducerea a cheltuielilor nu trebuie facuta mecanic, in felul in care romanii isi decimau legiunile dupa infrangere. Reducerea cheltuielilor se face nu in mod automat, nediferentiat, ci prin redimensionarea rolului statului, prin reducerea aparatului institutional si prin transferarea unora dintre responsabilitatile sale catre mediul privat. Ceea ce se petrece acum e rezultatul panicii si nu al vreunei viziuni reformatoare.

8.    .Asa cum se intrevede pachetul de masuri, el nu va fi de natura sa depaseasca criza, ci sa vlaguiasca si mai mult economia romaneasca. Practic, singura garantie ceruta de FMI nu este bazata pe evaluari si competente, ci pe  faptul ca FMI nu va elibera urmatoarea transa decat dupa ce masurile vor fi votate de Parlament, promulgate de Presedinte, trecute prin eventuala grila a Curtii Constitutionale si operationalizate. Faptul ca misiunea FMI discuta deja despre situatia in care aceste masuri vor fi aplicate doar partial ori nu vor avea efectul scontat, sugereaza deja ca, din pacate si cu toata curtoazia, s-ar putea sa ne vedem mai repede si sub auspicii mai nefavorabile decat ne imaginam.

Sursa: Varujan Vosganian

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Sociollogica

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

Carl Schmitt Studien

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

%d blogeri au apreciat asta: