Viziunea economica a USL – update 28.05.2011

USL inseamna activarea responsabila a ideologiilor, convingerilor si solutiilor noastre atunci cand avem de dat un raspuns de miza nationala

Programul economic al USL

Dacă domnul președinte Daniel Constantin se plângea un pic de poziția de intervenție, eu sunt chiar mulțumit pentru că ceea ce era esențial de spus, astăzi, s-a spus. Nu-mi rămâne decât să mulțumesc, ca orice om care încheie o asemenea manifestare, și să fac două, hai, trei considerații necesare de ordin politic.

Victor Ponta și foștii prim-miniștri prezenți aici, domnul Daniel Constantin au vorbit, azi, pe larg într-o asemenea împrejurare despre teme economice, soluții economice precise și despre unele dintre ele chiar în detaliu. Toate lucrurile acestea sunt răspunsuri pe care noi trebuie să le dăm unor probleme, provocări strict economice, dar nu trebuie să uităm nicio clipă, și n-am vreo îndoială că toți cei prezenți în această sală nu uită, e vorba, însă, de numărul foarte mare de cetățeni care așteaptă aceste răspunsuri, nu trebuie să uităm și nu trebuie să uite nimeni că aici, pe teme economice, chiar e vorba de politic. Și în sensul acesta, vreau să fac cele trei considerații:

Unu: Pentru ca acest program, asumat în mod onest de către noi, să reușească trebuie să spunem clar de pe acum că în momentul în care Uniunea Social Liberală va veni la putere, politica economică a României va fi făcută de către Guvernul României, cu învestirea și sub controlul Parlamentului României.

Sigur că nu e o noutate. Nu știu câtă revoluție este în a anunța că noi vom respecta Constituția, dar vreau să spun limpede că în Constituția României scrie, și noi așa vom face indiferent de cine va fi președintele României, și anume că politica economică a acestei țări o face Guvernul, învestit cu un mandat parlamentar și sub controlul și cenzura Parlamentului, nu a președintelui României, nu a Fondului Monetar Internațional, nu a Băncii Naționale.

Sigur că un Guvern rațional și responsabil are forme de parteneriat și de cooperare necesare și cu președintele României – dacă vreodată un președinte al României sau acest președinte al României vor înțelege că politica externă poate servi mari interese economice ale acestei națiuni, cu Banca Națională, cu alte instituții, cu reprezentanții mediului de afaceri, cu sindicate, cu patronate etc. etc., dar decizia, în materie de politică economică, este și va fi a Guvernului, a primului ministru, sub controlul și cenzura Parlamentului.

Al doilea lucru este acela că pentru a aplica toate aceste măsuri, pentru a atinge, de fapt, toate aceste obiective e nevoie de două lucruri și despre unul, în viziunea noastră, am discutat azi, anume de soluții economice, soluții tehnice. Ele nu pot fi aplicate dacă nu există, însă, a doua componentă și anume o voință politică puternică și onestă. Și avem – Uniunea Social Liberală, această voință politică. Avem suficientă experiență, dovadă cei doi prim-miniștri care sunt prezenți, astăzi, aici, domnul Năstase, domnul Tăriceanu, avem destulă experiență politică și avem destul capital și resurse de schimbare pentru a înțelege că ceva esențial în practica politică, în mentalitatea politică, în atitudinea politică trebuie să se schimbe și toate lucrurile care sunt angajate sau mare parte din lucrurile care sunt angajate acolo, din punct de vedere instituțional, din punct de vedere comportamental al unui leadership politic, necesită această voință, o avem și o vom aplica.

În fine, ca orice program, sigur că și acest program economic, repet, care e doar parte, cum s-a și arătat, a unui ansamblu de programe sectoriale sau pe domenii, va genera discuții. Asta e în fond și speranța noastră.

Ne interesează discuțiile și dezbaterile bine-intenționate, nu ne interesează propaganda. Sigur că va fi un război propagandistic. Sigur că el va căpăta aspecte stupide. Nu ne așteptăm să ne laude adversarii sau nu ne așteptăm să tacă cei care asta au de făcut, să ne atace. Ne așteptăm, însă, la o discuție cinstită. Suntem deschiși unei discuții cinstite, aplicate, oneste despre nuanțele acestui program, despre riscurile sale, despre modalitățile în care, fără îndoială, el ar putea fi completat sau îmbunătățit.

Eu cred, poate mă înșel, sunt fatalmente subiectiv, eu cred că este unul din programele economice care vin cel mai devreme în raport cu data oficială a alegerilor. Îmi aduc aminte că, în mod tradițional, și în ’96, și în  2000, și în 2004, acest tip de programe venea undeva în primăvara anului electoral, cu locale și generale. Iată unul care vine mai devreme și asta înseamnă un risc pentru noi, dar e un risc pe care ni-l asumăm pentru că întrebările mediului de afaceri, salariaților, pensionarilor, cetățenilor României sunt presante și au nevoie acum de discuția unor soluții concrete, măcar pentru a nu ne scufunda cu toții în lipsa de speranțe și în orizontul închis în care încearcă unii să ne convingă că am fi închiși.

În al doilea rând, eu cred că acest program are foarte multe lucruri concrete, care pot fi contrazise, care pot fi contestate, ca pot fi, repet, puse în discuție, dar sunt fapte concrete. Nu e un program care spune că am dori să fie bine și tot românul să prospere. E un program care face opțiuni și în privința regimului impozitării, și în privința regimului costului muncii și în privința existenței unor forme instituționale, face niște opțiuni, asumând niște riscuri, dar o face pentru că înțelegem toți cei din Uniunea Social Liberală, cel puțin, că, dacă vrem să facem responsabil politica în România, de asta e nevoie acum, cu toate riscurile.

În fine, vă rog să rețineți că e un program care poate fi pus în discuție, dar care, cred, nu poate să primească acuza tradițională de populism, pentru că e un program care, poate pentru prima oară, nu promite românilor nu știu ce salariu, nu știu ce pensie în două luni, în șase luni, într-un an. Este un program care pornește cu realism de la situația de fapt, care ia în calcul toate dificultățile și care încearcă și vrea să dea speranță, dar nu să înșele.

Închei spunând că toate discuțiile care au durat mult, pentru că s-a vrut și au reușit să fie niște discuții serioase între social-democrați, liberali, conservatori, între oameni care cred și cred în continuare cu putere în doctrine care se confruntă, nu sunt doctrine complementare, oameni care cred în soluții diferite, au fost foarte interesante și, din punctul meu de vedere, cred că e și punctul de vedere al președintelui Victor Ponta, modul cum au decurs aceste discuții ca și rezultatul lor sunt un motiv de optimism pentru că astăzi Uniunea Social Liberală trece cel mai greu examen de până acum. Cel mai greu de până acum. A discuta și a conveni asupra acestor măsuri, pornind de la criteriile pragmatice ale nevoii de răspuns la realități imediate, și nu de obsesii și amendamente doctrinare, e, cred, un pas important pe care politicienii angrenați în conducerea Uniunii și în redactarea acestui program l-au făcut și este, cred, un semn bun pe mai departe.

Uniunea Social Liberală nu înseamnă, cu titlul unei cărți foarte în vogă pe la începutul anilor ’90, a lui Fukuyama, sfârșitul istoriei sau nu înseamnă sfârșitul ideologiilor. Înseamnă activarea responsabilă a ideologiilor, convingerilor și soluțiilor noastre atunci când avem de dat un răspuns de miză națională.

Vă mulțumesc dumneavoastră tuturor celor care ați fost prezenți azi aici, cu multă răbdare. Le mulțumesc tuturor colegilor care au lucrat, și sunt mult mai mulți decât vedeți în fața dumneavoastră pe această scenă și chiar decât vedeți în această sală. Îi mulțumesc, mi se pare normal s-o fac în chip special, președintelui PSD și copreședintelui alianței noastre, uniunii noastre, Victor Ponta, care a coordonat acest colectiv și acest efort, hai să-i zic și grup, să nu credeți că m-am dus spre stânga, dacă îi zic colectiv, și tuturor mulțumindu-le, mulțumesc anticipat și pentru criticile și fronturile de dezbateri pe care sper că acest program, atât de mult așteptat, să le genereze. Mulțumesc foarte mult încă o dată!

CrinAntonescu.ro

Adnotari:

In finalul proeictului „Viziunea economica, pag. 472, programul USL isi propune „un nou acord cu FMI.

Datorita faptului ca Romania si-a pierdut indepenta fiscala, prioritatea zero este renegocierea prezentului acord FMI, avand ca finalitate: stergerea datoriilor si/sau prelungirea contractului de imprumut. FMI este un instrument politic si deosebit de sensibil la climatul poliltic. Toate tariile care si-au renegociat contractele de finantarea cu FMI au evoluat.

Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria, toatee aceste tari au depasit recesiunea fara ajutorul FMI.

Case-study: crestere economica in patru trimestre in Turcia.

Noul Conservatorim: Programul economic al USL- câteva propuneri

Update: 28.05.2011

Studiu ECOL:  Despre datoria publica a Romaniei

Hungarian Spectrum: Guvernul Orban (FIDESZ-KDNP) renationalizeaza compania de petrol MOL.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Tobias Wimbauers Blog

Notizen aus der Bücherhöhle

Sociollogica

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

Stelian Tănase | Stelian Tănase

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

Carl Schmitt Studien

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

%d blogeri au apreciat asta: