Transcrierea interventiei liderului grupului PNL din Camera Deputatilor, Calin Popescu-Tariceanu, la prima sedinta de plen din sesiunea parlamentara de primavara

Sursa informationala: Yellow Gondolin

“ Bună ziua,
Doamnă președinte,
Stimați colegi parlamentari,
Nu am să reiau considerentele pe care le-a menționat domnul președinte al Partidului Social Democrat, Victor Ponta, și mai ales nu am să reiau, în mod concret, forma prin care noi am decis să ne manifestăm în cadrul acestei greve parlamentare la nivelul Uniunii Social Liberale. Pot să vă spun că grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va adopta aceeași conduită în Parlament ca și colegii noștri de la Partidul Social Democrat.

Însă am să vă rog să îmi permiteți, să îmi îngăduiți câteva considerente de ordin politic pe care le-am avut în vedere atunci când am stabilit această atitudine care constituie, în opinia mea și a colegilor mei, o formă de atenționare extrem de serioasă și de gravă la adresa majorității, și de aceea cu precădere mă adresez dumneavoastră colegilor care sunteți în majoritatea de astăzi din Parlamentul României.

Constatăm de peste trei ani de zile o serie de derapaje democratice grave, o serie de încălcări a regulilor elementare ale democrației, o corupție care a atins limite incredibile, o acțiune permanentă de decridibilizare a instituțiilor fundamnetale ale statului, și în special a Parlamentului, care ar fi trebuit să reprezinte permanent principalul for de dezbatere politică al țării. Am tras de-a lungul timpului o serie de semnale cu privire la acțiunile care ni s-au părut că ies din normele demcoratice și ceea ce nimic reguli ale democrației de bază privind reguli ale democrației de bază. Aș menționa printre ele, la finele anului 2009, desemnarea de către președinte a unui premier, fără a ține cont de rezultatele votului popular.

Am constatat permanent o încercare de subminare a Parlamentului, prin transformarea acestuia într-un așa-zis Parlament unicameral. Am constatat, de asemenea, încercările majorității de modificare a sistemului electoral și a redesenării colegiilor pentru ca, evident, să încerce să se mențină la putere.

Am constatat cu mare regret, și nu numai noi, corupția electorală prin cumpărarea voturilor. Am constatat coruperea politică a parlamentarilor, care a avut drept finalitate crearea unei noi majorități, cu ghilimelele de rigoare, acest lucru fiind făcut în totalul dispeț al votului cetățenilor.

Am constatat o puternică politizare a administrației. Am văzut, în ultima perioadă, încercările disperate de comasare a alegerilor pentru golirea lor de sens, de conținut, în așa fel încât să se instaleze o confuzie la nivelul cetățenilor și astfel dezbaterea politică normală, în timpul unei campanii electorale, să nu mai aibă niciun fel de rost.

Am constatat încercările repetate, și multe încununate de succes, de aservire a presei, lucru care ne provoacă o îngrijorare și care, evident, aduce o puternică atingere democrației. Am constatat că principalele arme politice pe care le folosește actuala putere sunt minciuna și demagogia.

Am constatat în numeroase rânduri încălcarea principiului separației puterilor în stat, asistând la acțiunile unui președinte care se substituie Guvernului prin deciziile pe care le ia, prin calitatea de negociator pe care și-o asumă în raport cu instituții internaționale, precum Fondul Monetar Internațional, sau în chestiunile de interes european.

Am constatat că președintele dă indicații procurorilor pe cine și cum să ancheteze sau, de asemenea, dă indicații Curții Constituționale cum să judece. Lista, desigur, este lungă și extrem de gravă și ea descrie mai degrabă o Românie a bunului-plac, a aroganței, a incompetenței, a autoritarismului după modelul lui Putin. Suntem o țară care ne îndepărtăm, din păcate, cu pași rapizi de normele democratice europene și, mai ales, de regulile pe care le-am stabilit cu toții la începutul anilor ’90, după căderea comunismului. Noi, opoziția, considerăm și am cerut în repetate rânduri ca aceste acțiuni să înceteze, dar, evident, vocea noastră nu a fost auzită. Am observat că cetățenii au ieșit în stradă să protesteze pentru aceleași lucruri și, de asemeni, vocea lor nu a fost auzită. În mod normal, orice guvern în atare situație ar fi trebuit să demisioneze și mai ales atunci când 85% dintre români consideră că țara merge într-o direcție greșită sau atunci când popularitatea sau încrederea în primul-ministru este la nivelul de 6-7%.

Singura soluție, însă, din păcate, în atare situație este demisia Guvernului întrucât actuala putere împiedică în mod repetat parlamentarii puterii să voteze, făcând ca acest Parlament să nu-și poată exercita una din procedurile specifice, și anume votul de cenzură la adresa Guvernului.

Ca atare, constatăm că astăzi numai demisia primului-ministru ar putea fi soluția pentru ieșirea din actuala criză politică și socială și, evident, pasul următor ar fi alegeri parlamentare anticipate. Ne punem speranța că în fața acestei atitudini extreme pe care noi astăzi o adoptăm, de grevă parlamentară, majoritatea să aibă un moment serios de reflecție, să tragă toate concluziile necesare și să adopte atitudinea care ar fi normală, firească într-o democrație și astfel să reintrăm în normalitate pentru ca România să-și poată continua drumul democratic și către normalitate, către prosperitate pe care românii, cu toții, îl așteaptă. Vă mulțumesc!”

Drept la replică exprimat de liderul deputaților PNL, Călin Popescu Tăriceanu, ca urmare a intervenției deputatului PDL Cezar Preda, în plenul Camerei Deputaților

”Domnilor colegi, permiteți-mi un scurt drept la replică, întrucât constat, cu regret, că în fața unor chestiuni extrem de serioase, colegul meu antevorbitor a vrut să ducă toată această dezbatere în derizoriu. Dacă începem să vorbim de indemnizații sau de deplasări în străinătate cred că ducem dezbaterea în derizoriu.

Eu am adoptat un ton foarte serios și foarte grav, și am impresia că unii dintre dumneavoastră continuați aceeași atitudine, pe care ați manifestat-o de-a lungul timpului, de dispreț și de aroganță. M-aș fi bucurat foarte mult ca antevorbitorul meu să țină cont de lucrurile pe care le-am menționat atunci când am vorbit despre împiedicarea unei proceduri esențiale a Parlamentului și anume exercitarea votului tuturor parlamentarilor la moțiunile de cenzură.

Dați-mi voie să cred că toți parlamentarii știu ceea ce trebuie să facă la moțiunea de cenzură, evident să voteze, și acest lucru nu incumbă numai opoziției , ci și puterii. Dar atunci când puterea împiedică proprii parlamentari să voteze de teamă ca Guvernul să nu pice – pentru că se agață de putere, sigur că atunci Parlamentul nu poate să funcționeze. Și acesta este unul din nenumăratele exemple în care ați arătat indisponibilitate pentru dialog, indisponibilitate pentru a ține cont de părerea minorității și în final numai dorința de a vă impune propria voință, indiferent de ceea ce se întâmplă într-o dezbatere cu sens, cu miez și la obiect, în care fiecare își îndeplinește rolul pe care îl are, pentru care a fost trimis în Parlament.

Să știți că regula majorității nu înseamnă impunerea voinței cu orice preț, ci posibilitatea dialogului și ascultării opoziției, prin negociere, prin dezbateri, pentru a încerca să obținem soluțiile bune. Așa cum s-a manifestat Parlamentul de trei ani de zile, îmi pare rău să vă spun, nu a fost decât o simplă mașină de vot, și de ceea astăzi nu trebuie să ne mirăm că Parlamentul este una din instituțiile lipsite de credibilitate în ochii cetățenilor.

Poate reflectați la aceste lucruri.  Nu este prea târziu. Vă mulțumesc!”

Lasă un răspuns

Sociollogica

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

Carl Schmitt Studien

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

