Declarație de presă a preşedintelui interimar al României, Crin Antonescu, vineri 13 iulie 2012

Declarație de presă a preşedintelui interimar al României, Crin Antonescu

Sursa informationala:

Presedintele Romaniei

Departamentul de Comunicare Publică
13 Iulie 2012

Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu, a susținut vineri, 13 iulie a.c., la Palatul Cotroceni, următoarea declarație de presă:

” Bună seara! Am petrecut cea mai mare parte a primelor trei zile din mandatul de Preşedinte interimar în întâlniri şi discuţii cu ambasadori, cu reprezentanţii celor mai importanţi parteneri politici ai României. Acum, prin intermediul dumneavoastră, mulţumindu-vă, simt nevoia şi consider de datoria mea să mă adresez în primul rând compatrioţilor mei, cetăţenilor români. Există în ultimele zile un întreg ghem de dezinformări, de confuzii, de manipulări care toate afectează foarte serios imaginea României, afectează într-un mod, aş spune fără precedent în ultimii mulţi ani, condiţia, statutul ţării noastre ca membru al Uniunii Europene, ca membru al NATO, ca stat democratic şi stat de drept cu deplină şi egală demnitate cu toate celelalte ţări alături de care suntem în cadrul acestor alianţe şi acestor structuri. Şi dacă, sigur, din fericire, în România drepturile şi libertăţile pentru presă, pentru politicieni, pentru fiecare dintre noi, sunt atât de largi încât fac loc şi posibilităţii sau libertăţii de a dezinforma, de a manipula, de a minţi, există, tot din fericire, şi dreptul şi pentru mine obligaţia de a spune adevărul şi în sensul acesta câteva lucruri trebuie categoric clarificate. Întâi de toate, în România, Constituţia nu a fost încălcată decât de preşedintele suspendat Traian Băsescu, în lumina deciziei Parlamentului deocamdată, şi de nimeni altcineva. S-a vorbit în mod iresponsabil şi au vorbit din păcate pentru prima oară despre asta oameni politici, oameni plătiţi din banii publici ai României şi după aceea formule de genul loviturii de stat, întrebări de genul „mai este România un stat democratic?” s-au răspândit în mod extrem de nociv pentru ţara noastră în marea presă internaţională. În România nu s-a încălcat Constituţia şi în acest moment nu există niciun fel de încălcare a Constituţiei.

Toate lucrurile despre care s-a discutat, toate lucrurile care au fost sau situaţiile sau actele guvernamentale sau de altă natură care au fost acuzate a încălca statul de drept şi Constituţia au fost acte perfect legale, perfect constituţionale, iar dacă unele hotărâri, de exemplu ale Guvernului, au fost socotite de către Curtea Constituţională a excede sau a încălca anumite prevederi ale Constituţiei, Guvernul a luat act şi măsurile imediate au fost sau urmează să fie luate. S-a vorbit despre revocarea din funcţie a Avocatului Poporului şi amintesc că Legea nr. 35/1997 privitoare la funcţionarea acestei instituţii prevede explicit posibilitatea revocării, iar decizia 732 a Curţii Constituţionale a României din 10 iulie 2012 confirmă acest lucru. Sigur, am văzut şi am discutat cu domnia sa, Premierul este deschis în măsura în care premierul are puterea constituţională, şi deocamdată nu o are, să opereze o schimbare. Sigur, se poate discuta la nivelul Parlamentului o asemenea variantă, pentru că Parlamentul, conform legii pe care am invocat-o şi conform Constituţiei României, poate să opereze o nouă schimbare, poate să învestească un avocat al poporului agreat, să spunem, de toate partidele politice din Parlament, dar revocarea Avocatului Poporului, oricum am comenta-o, nu a fost un act sau un gest neconstituţional. S-a vorbit despre Ordonanţa de Urgenţă care modifica sau restrângea o serie de atribuţii ale Curţii Constituţionale. În primul rând, a fost prezentat acest lucru ca o drastică amputare a drepturilor acestei instituţii foarte importante, ceea ce nu este adevărat, era vorba doar de hotărârile celor două Camere, Curtea a socotit neconstituţională această restrângere, Guvernul este gata să ia act, şi a luat act de acest lucru, şi într-o sesiune extraordinară, despre care văd că se vorbeşte la Parlament, această Ordonanţă poate fi imediat şi va fi, după cât ne asigură toţi liderii grupurilor parlamentare, anulată. S-a vorbit despre înlocuirea preşedinţilor Camerelor şi Curtea Constituţională a dat un verdict foarte clar în baza căruia preşedinţii Camerelor de azi şi indirect eu, în calitate de Preşedinte interimar al României, suntem legitimaţi oficial prin decizii ale Curţii Constituţionale. S-a vorbit, în fine, de suspendarea Preşedintelui, un fapt grav, un fapt politic neuzual, dar un fapt sau o posibilitate prevăzută expres în Constituţia României, săvârşită după toate procedurile democratice în Parlamentul României şi consacrată ca atare, recunoscută ca atare, tot printr-o hotărâre a Curţii Constituţionale din 10 iulie 2012. Toate aceste exemple pe care vi le-am dat sunt, cred, cât se poate de clare pentru a repeta şi pentru a afirma foarte clar un adevăr care nu poate fi contestat de nimeni care doreşte să examineze faptele. În România, Constituţia şi ordinea de drept nu au fost încălcate, nu au fost puse în discuţie nicio clipă şi sunt şi în acest moment şi vor rămâne intacte.

Al doilea lucru pe care e foarte bine să-l reafirmăm şi pe care e foarte bine să-l înţeleagă toată lumea este că legile României se fac în România, în conformitate cu Constituţia, supuse controlului de constituţionalitate al Curţii Constituţionale a României, dar se fac de către legiuitorii învestiţi de Constituţie, de Parlament, în principal şi, în cazuri special prevăzute, de Guvern. Legile României, care prin efectele Constituţiei sunt ţinute să respecte toate angajamentele internaţionale pe care România le-a semnat, se fac în România, nu se fac în altă parte şi nu se negociază în altă parte.Acesta este un principiu legat direct de suveranitatea prevăzută în Constituţie, pe care nimeni nu o poate pune şi nimeni nu a pus-o vreodată la îndoială. În materia referendumului, pentru că se discută foarte mult, se face o confuzie, legiuitorul nu este Curtea Constituţională. Legiuitorul şi în această materie este Parlamentul, bineînţeles sub condiţia de constituţionalitate, condiţie pe care o verifică şi o exprimă hotărârile Curţii Constituţionale, care trebuie întocmai şi întotdeauna respectate şi vor fi întocmai şi întotdeauna respectate.
Parlamentul şi Guvernul României nu au fost suspendate, pentru că asta ar fi însemnat o lovitură de stat, şi nu sunt suspendate. Ele nu au fost substituite în calitatea lor de legiuitor sau de putere executivă în cazul Guvernului cu Curtea Constituţională a României, şi acesta este un lucru care trebuie să fie foarte clar pentru noi toţi cei din România şi pentru cei din afara României, care dacă doresc, şi este foarte bine să o facă, să examineze, să discute, să se îngrijoreze în legătură cu situaţia statului de drept din România, trebuie să facă efortul de a studia şi de a cunoaşte exact Constituţia acestei ţări.Foarte multe confuzii, cum spuneam, circulă şi sunt alimentate, şi este de datoria mea, şi pentru dumneavostră mass-media şi mai ales pentru cetăţenii României să le risipesc.

Premierul României a avut, cum ştiţi, întâlniri, chiar ieri, cu conducătorii celor mai importante instituţii europene, Parlamentul European şi Comisia Europeană. Au fost discuţii binevenite. Premierul şi-a făcut datoria mergând acolo şi având discuţii la vârf cu reprezentanţii acestor instituţii, în care România este parte egală pentru a spulbera confuzii, pentru a risipi îngrijorări şi pentru a continua o colaborare absolut normală, care deja, pentru România, ca şi pentru Uniunea Europeană, în general, are o istorie, o colaborare care este, poate, alături de apartenenţa la NATO şi de Parteneriatul Strategic cu Statele Unite ale Americii, cea mai importantă rezervă de credibilitate şi de forţă a României. De acolo am auzit însă lucruri care sunt foarte greu de imaginat şi foarte greu de confundat. S-a vorbit în presa română despre un moderator care să fie trimis sau să fie ales în România şi pentru România. Este pur şi simplu o confuzie de traducere, cred, legată de discuţiile pe care premierul Ponta le-a purtat. Discuţiile se refereau la Avocatul Poporului şi nicidecum la un mediator, ceva comparabil cu un înalt reprezentat al Naţiunilor Unite într-un stat din lumea a treia. Nici n-ar trebui să ne treacă prin cap aşa ceva şi fără niciun fel de îndoială nimeni la nivelul Uniunii Europene nu s-a gândit vreodată la aşa ceva. Ne facem rău singuri făcând asemenea confuzii şi dacă înţeleg interesul iresponsabil al unor politicieni şi al uneltelor lor propagandistice, pentru presa corectă, pentru presa performantă, acest lucru este de evitat.

S-a vorbit de observatori trimişi la referendumul din România în sensul observatorilor care se trimiteau înainte de 1996 sau care se mai trimit şi acum în ţări foarte departe de graniţa UE. România este o ţară care, măcar atât, şi-a câştigat de mult şi definitiv credibilitatea că poate organiza alegeri şi chiar dacă aproape la fiecare rând de alegeri am avut contestaţii, am avut discuţii, nimeni nu mai pune, de aproape 20 de ani, la îndoială capacitatea statului român şi a instituţiilor româneşti de a organiza alegeri în propria ţară. Alegerile locale din 10 iunie, organizate de acest Guvern, care este şi astăzi în funcţie, guvernul Victor Ponta, nu au lăsat loc la niciun fel de îndoială şi, dacă s-a vorbit de o monitorizare în sens larg a procesului de referendum, evident că asta nu poate fi confundat, pentru că nimeni la Bruxelles n-a făcut-o şi nu este cazul să o facem noi, cu vechiul sistem de observatori pentru ţări din afara democraţiei consolidate şi recunoscute

România este parte a Uniunii Europene adică este o ţară cu stat de drept şi cu democraţie consolidată şi recunoscută. Se vorbeşte, în fine, în ultimele ore despre cele 10-11 porunci, în ghilimele, aş spune, pe care preşedintele Comisiei Europene, domnul Barroso, le-ar fi dat Primului-ministru al României, domnul Victor Ponta. Şi trebuie să spun foarte clar că nu există aşa ceva. Nu există aşa ceva, pentru că nu avem un document în sensul acesta. Nu există aşa ceva, pentru că ar fi însemnat o depăşire de atribuţii inacceptabilă şi de neimaginat a Comisiei Europene pe care nu cineva cu prestigiu, cu experienţa politică a domnului Barroso ar fi putut-o face. Cum putea să-i dea dispoziţii domnul Barroso Primului-ministru al României despre ce să facă Preşedintele, fie şi interimar, al României? Aşa ceva este de neimaginat şi trebuie foarte clar să spunem care este adevărul. În România, lucrurile sunt foarte clare. Oamenii care sunt preocupaţi de respectarea Constituţiei României cunosc Constituţia României şi nu pot face asemenea confuzii în niciun caz. Există, de asemenea, şi a existat chiar şi la Bruxelles, o oarecare derută, să spunem, sau confuzie în câmpul discuţiilor. Legat în special de legea referendumului, s-au făcut foarte multe confuzii. S-a discutat despre convocări de Parlament, despre modificări pe care să le facă sau să nu le facă Parlamentul. Situaţia este simplă şi clară: în România suntem într-un stat de drept în care există un traseu constituţional şi, dacă este vorba de legislaţia privitoare la referendum în acest moment, avem o Ordonanţă de urgenţă în vigoare, şi avem un proiect legislativ de modificare a Legii referendumului care a fost adoptat în Parlament, care a fost supus examenului Curţii Constituţionale, pe care Curtea Constituţională l-a declarat ca fiind constituţional şi care a venit – în cursul serii de ieri, dimineţii de azi, cu motivarea, cu hotărârea Curţii cu motivare cu tot – la Preşedinţie spre promulgare. Nu avem, aşadar, în acest moment ce discuta despre ce să facă sau să nu facă Parlamentul, despre ce să facă sau să nu facă Curtea Constituţională. Ele şi-au spus cuvântul. Suntem în faza promulgării sau trimiterii spre reexaminare. Am primit această documentaţie şi în timpul cel mai scurt o voi examina şi mă voi pronunţa. În cazul retrimiterii la Parlament, Parlamentul poate decide dacă asta se va întâmpla şi ar fi de dorit s-o facă, dar nu poate nici Preşedintele, nu poate nici Primul-ministru să-l oblige, să se reunească în sesiune extraordinară. Dacă voi promulga legea, atunci pe acest subiect reuniunea Parlamentului nu mai are obiect.

Deci să ştim lucrurile foarte clar, cetăţenii măcar să le ştie, şi cei care se ocupă cu informarea cetăţenilor – e doar o rugăminte – să aibă toate aceste elemente ca să ştim despre ce vorbim, ca să ştim ce comentăm, ca să ştim la Bucureşti sau la Bruxelles pe ce punem etichete şi cum.

Un ultim lucru. S-a vorbit despre faptul că preşedintele Comisiei Europene i-ar fi spus domnului prim-ministru Ponta să-i spună preşedintelui României că n-are voie să schimbe oamenii din conducerea Parchetului, în fine, o listă, un to do list, sau to do not list. Vreau să fie încă o dată foarte limpede: preşedintele României, deplin sau interimar, nu primeşte ordine şi dispoziţie de la nimeni, cu excepţia Parlamentului, în unele cazuri, şi cu excepţia poporului român atunci când el se pronunţă, în alegeri sau în referendum.

Acesta e un lucru foarte clar pe care îl ştiu toţi democraţii din lume despre ţara noastră, ca şi despre ţările lor, pe care îl ştie cu certitudine domnul Barroso şi, de aceea, o asemenea ipoteză este întru totul neverosimilă şi întru totul jignitoare pentru noi şi pentru domnul Barroso. Aşa ceva nu s-a întâmplat. Ca să mă refer încă o dată la această chestiune, cât se poate de limpede, am spus în prima mea intervenţie publică, în seara în care am preluat mandatul interimar, că nu vor fi schimbaţi şefii Parchetului General şi Departamentului Naţional Anticorupţie. Am garantat acest lucru, pentru că asta nu se poate întâmpla pe perioada cât sunt aici fără semnătura mea, dar am spus şi am hotărât acest lucru din motivele pe care vi le-am prezentat, nu pentru că cineva din afara României mi-ar interzice acest lucru. Ce am spus asta fac. Nu sunt Traian Băsescu. Ce spun fac, dar din motivele pe care vi le-am înfăţişat, şi nu din altele. Am spus, de asemenea, că nu voi acorda în această perioadă de interimat în care, conform cu Constituţia şi cu hotărârea Curţii Constituţionale mă aflu aici, nu voi acorda nicio graţiere, dar am spus care este motivul din care nu o fac, nicidecum pentru că cineva i-ar putea interzice preşedintelui României să uzeze de această prerogativă constituţională. Lucrurile sunt foarte clare, n-am niciun fel de îndoială pentru toată lumea, mai puţin pentru cei amatori să semene confuzie într-un moment în care avem nevoie mai mult decât oricând de claritate, şi avem nevoie de claritate pentru că ne aflăm în faţa unui moment politic important, unui moment politic care se rezolvă democratic, printr-un referendum corect organizat, corect desfăşurat şi în care decisivă să fie voinţa cetăţenilor români. Cetăţenii români sunt interesaţi şi trebuie să fie interesaţi de acest moment, pentru că depinde viaţa noastră, a tuturor, viaţa noastră politică, socială, economică, de el, şi pentru că ei sunt singurii care pot să dea o decizie în această criză de natură politică. Îi salut pe toţi oamenii care se preocupă şi care îşi vor exprima părerea. Îi salut pe cei 30.000 de oameni care sunt acum la Constanţa reuniţi pentru a susţine un punct de vedere public. Îi salut pe toţi cei care se vor întâlni, vor organiza demonstraţii legale şi paşnice, pentru un punct de vedere sau pentru celălalt, îi salut şi le mulţumesc pentru că ei sunt cetăţeni deplini, adică cetăţeni capabili să hotărască ei şi numai ei soarta României ca stat democratic şi ca stat de drept.

În fine, am primit o scrisoare, nu numai eu, de la domnul preşedinte suspendat al României, Traian Băsescu. Răspunsul la ce întreabă domnul Băsescu acolo se găseşte în legislaţia în vigoare a României, dar eu mai am un răspuns, încă unul, sau un mesaj pe care vreau să i-l adresez public domnului preşedinte suspendat. Domnule Traian Băsescu, daţi ordin oamenilor dumneavoastră să înceteze defăimarea României. Înţelegeţi şi acceptaţi că cetăţenii României şi numai cetăţenii României vor hotărî soarta dumneavoastră politică, aşa cum vor hotărî tot ce ţine de organizarea şi de destinul acestei ţări.
Vă mulţumesc!”

Departamentul de Comunicare Publică
13 Iulie 2012

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Sociollogica

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

Carl Schmitt Studien

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

%d blogeri au apreciat asta: