Analiza: transformarea platformei „Romania 100” din miscare civica in partidul politic „RO+”

„In urmatoarele zile, o saptamana, maximum doua vom depune dosarul de inscriere a unui viitor partid” Hotnews.ro 

Anuntul lansarii. Despre proiectul politic al lui Dacian Ciolos a curs multa cerneala si probabil va curge si mai multa cerneala. Proiectul este dezbatut de ceva timp in societatea civila si a prins ceva radacini. Sa analizam situatia la rece. Sa recurgem la memorie: Dacian Ciolos a fost membru in cabinetul Tariceanu in perioada 2004-2008. Dupa perioada de Comisar European, Ciolos a revenit in Romania drept premier in perioada 2015-16.

 

Imaginea imaculata de tehnocrat european. Sa revenim la formatiunea lui Dacian Ciolos. Dacian Ciolos sa bucura de simpatie in zona electoratului de dreapta, mai ales in randul simpatizantilor PNL si USR. Dupa alegeri Dacian Ciolos a refuzat sa se implice atat in PNL, dar si in USR. In ambele partide Ciolos putea ajunge lider fara prea mult efort. Din ce motive a refuzat Ciolos sa conduca unul dintre cele doua partide din Opozitie in perioada post-electorala ramine un mister. Ciolos a preferat insa drumul constructiei unui partid de la zero. Sa raminem realisti, este foarte greu sa construiesti astazi un partid politic in Romania.

M10, Noua Romaniei; doua proiecte politice esuate. A mai auzit cineva de M10? Partidul „M10” nu a reusit sa participe la alegerile parlamentare din decembrie 2016, din lipsa semnaturile necesare. Un alt partid lansat cu ecouri media a fost Noua Republica. Websitul este inactiv si se pare ca partidul si a incetat activitatea.

Proceduri si birocratie. Inscrierea unui partid politic dureaza minim sase (6) luni de zile. ProRomania a fost lansat in septembrie 2017 si inscris in februarie 2018, deci in sase luni a capatat calitate juridica. Daca Miscarea Romania Impreuna RO+ va fi lansat in aprilie 2018 atunci la finele anului 2018 va avea calitate juridica, noul partid va primi un sediu si va putea colecta cele 200.000 de semnaturi necesare participarii la alegerile europarlamentare din 2019.b Un alt handicap este acuzatia de plagiat venita din partea organizatiei non-profit „Platforma Civica Impreuna„. Aceasta acuzatie va fi disputata la tribunal. In final se va ajunge la o decizie, dar asta va insemna ca inregistrarea formatiunii va intarzia.

Ecouri media (1). Deja in mediile de socializare au aparute primele caricaturi. Le vedeti aici, aici si aici

Ecouri media (2). In analiza G4Media.ro formatiunea RO+ este vazuta ca o formatiunea de centru-stanga europeana, formata dupa modelul EnMarche din Franta. Numai ca diferentele sunt uriase. In Franta EnMarche sa desprins din Partidul Socialist, a candidat pe listele formatiunii MoDem si starea de spirit a favorizat aceasta formatiune: socialistii erau in picaj, gaulistii nu au convins, Frontul National nu depasea in sondaje 25%. Cel mai important argument este sistemul electoral. In mai 2017 au fost organizate alegerile prezidentiale, unde Macron a castigat fara emotii turul doi, iar la alegerile parlamentare din iunie 2017 electoratul a votat in bloc EnMarche, care deja guverna. Toate aceste aspecte nu se regasesc in sistemul politic din Romania.

Alegerile europarlamentare din 26 mai 2019. Primul mare test electoral sunt alegerile europarlamentare. Data acestor alegeri a fost deja stabilita: 26 mai 2019. Toate formatiunile nou infiintate, ProRomania, DEMOS, RO+ se vor confrunta cu factorul timp. Cel tarziu pina in data 22 martie 2019 listele de candidati trebuie depuse la BEC. Asta presupune organizarea unui congres care sa desemneze candidatii. Incepand cu septembrie 2018 toata clasa politica se va afla in febra alegerilor europarlamentare.

Partid non-doctrinar? Care va fi doctrina formatiunii lui Dacian Ciolos? Nimeni nu reinventeaza apa calda. In plan economic numai liberalismul este unica ideologie viabila. Probabil vor mai exista niste nuante ale democratiei participative, dar noul partid va fi cladit exclusiv pe imaginea lui Dacian Ciolos. Cel putin la nivel superficial Dacian Ciolos are o imagine pozitiva. Fata de guvernele care au mostenit guvernarea Ciolos, prestatia guvernului Ciolos a fost una buna. Numai ca in 2016 PSD nu a facut niciun efort sa darime guvernul Ciolos, anul de guvernare a fost lipsit de crize majore si anul 2016 a trecut repede. Dupa lansare Ciolos va face turneul televiziunilor, isi va prezenta programul si stafful de conducere.

Lipsa unui grup parlamentar. Un alt handicap, este faptul ca acest partid este o formatiune neparlamentara. Daca nu fuzioneaza si ramine neparlamentar, atunci Miscarea Romani Impreuna nu va avea reprezentanti in sectiile de votare. Acest aspect este deosebit de important. Partidul Miscarea Populara a fost nevoit sa fuzioneze cu Uniunea Pentru Progresul Romaniei UNPR pentru a obtine statul de partid parlamentar si de a trimite reprezentanti in sectiile de vot.

USR –  prima victima. Cel mai afectat de infiintarea acestui partid este USR. Nimeni nu stie exact doctrina oficiala a USR. Nimeni nu cunoaste in ce familie politica europeana acest partid este ancorat. Asta poate fi pe termen scurt un avantaj, dar pe lung este un dezavantaj, Aderarea la o familie politica europeana presupune dobandirea calitatii de partid politic european cf Art 10 alin 4 TUE. Asta presupune participarea in alegeri locale, parlamentare si europarlamentare si dobandirea unor mandate. Dacian Ciolos do.reste sa isi plaseze partidul intr-o angulema doctrinara neutra, nici de dreapta, nici de stanga. Simpatizantii USR se regasesc in totalitate in ideile formatiunii RO+. Deasemenea electoratul USR a mers la vot in decembrie 2016 in speranta ca USR va forma alaturi de PNL un guvern de coalitie condus de Dacian Ciolos. In fata urnelor electotatul USR se va imparti in doua factiuni, in factiunea pro-Ciolos si factiunea care ramine in USR, dar il iubeste de la distanta pe Dacian Ciolos. USR traieste inca din imaginea de partid anti-sistem. In momentul aparitiei actorului politic Dacian Ciolos, aceasta imagine va fi dublata si totodata rachetata de formatiunea RO+. Marele handicap al formatiunii RO+ ramine lipsa unui grup parlamentar. Nu este exclus ca din USR sa se desprinda un grup de parlamentari care sa se inscrie in partidul nou-infiintat, Aparitia in parlament ale unor partide politice este un fenomen cotidian in viata politica. Alianta pentru Romania ApR sa infiintat in 1997, dar a esuat la urne in alegerile din 2000. In prezent niciun partid infiintat post-alegeri nu a reusit sa supravietuiasca, toata au fuzionat sau au fost radiate din Registrul Partidelor Politice.

Alianta sau fuziune? Ca sa indeplineasca aceste conditii Miscarea Romania Impreuna RO+ va trebui sa se alieze cu USR sau in cel mai fericit caz sa fuzioneze. Fuziunea presupune organizarea unui nou congres, adoptarea unui nume, adoptarea unui statut si al unei platforme politice comune. Fuziunea intre PNL si PDL a fost infaptuita juridic in cinci luni (august-decembrie 2014), dar procesul organizatoric si politic a durat trei ani (iulie 2014 – iunie 2017). Trei ani marcati de adunari, congrese, conflicte, impacari si formarea unei echipe de conducere comuna. Despre fuziunea intre doua entitati politice se poate scrie o lucrare de doctorat.

Reactia partidelor mainstream. Cum vor reactiona insa partidele mainstream la infiintarea platformei Miscarea Romania Impreuna RO+? PMP nu va fi afectat de aparitia acestui partid. Electoratul PMP este exclusiv axat pe figura liderului Traian Basescu si se intersecteaza foarte putin cu imaginea lui Dacian Ciolos. RO+ nu si a asumat unifciarea cu Basarabia, insa acest politic este esential in agenda politica PMP. ALDE a fost un partid oponent la formarea guvernului Ciolos si va adopta o politica de opozitie la nivel de imagine.

Consecintele pentru PNL. PNL va trebui insa sa isi slefuiasca profilul si sa abordeze tematic diferentele intre solutiile RO+ si proiectele PNL. PNL a avut inca de la reinfiintare nenumarata concurenti electorali. In perioada ianuarie-mai 1990 principalul concurent electoral al PNL a fost PNTCD. Candidatul prezidential Ion Ratiu avea un discurs liberal-conservator, emana acel discurs de capitalism britanic. In perioada iunie 1990 – septembrie 1992 PNL a avut sase (6) concurenti electorali: PNL-AT, PNL-CD, PAC, Noul Partid Liberal, PNTCD si PUNR. Ultimul partid era fixat in Ardeal, unde UNPR a colectat electoratul traditional PNL. Rezultatul a fost esecul din alegerile parlamentare din septembrie 1992. In perioada septembrie 1992 – noiembrie 1996 PNL a fost concurat de opt partide politice: PNL-CD, PAC, PL-93, PNL-C, Partidul Alternativa Romaniei PAR, PNTCD, Partidul Umanist Roman PUR si UNPR. Prin politica de aliante PNL a reusit sa intre in parlament si a slabit concurenta. PAC, PL-93, PNL-C, PUR si UNPR nu au intrat in legislativ. A urmat fuziunea cu PAC si PL-93 si formarea unui partid cu puternica reprezentanta in teritoriu. In perioada decembrie 1996-noiembrie 2000 PNL a avut sase concurenti electorali: PAR a devenit Uniunea Fortelor de Dreapta UFD, PNL-C, din PDSR sa desprins Alianta pentru Romania ApR, UNPR, din PNTCD sa desprins Alianta Nationala Crestin Democrata ANCD si PNTCD. PNL a reusit sa treaca peste esecul din 2000 fiindca nu sa lipit de imaginea negativa emanata de CDR. In perioda 2000-2004 PNL a absorbit UFD si PNL-C si a incheiat o alianta cu PD. La dreapta esichierului politic PNL era concurat numai de PNTCD (care in 2003 a absorbit Uniunea pentru Reconstructia Romaniei). Rezultatul a fost victoria din alegerile anului 2004. In perioada 2004-08 Partidul Liberal Democrat a fost absorbit de PD, In 2014 sa infiintat Partidul Reformator LIberal devenit ulterior ALDE. ALDE este un partid-satelit PSD. In lipsa aliantei cu PSD acest partid ar dispare. In concluzie PNL trebuie sa se dezvolte organizatoric pe focus-grupurile tineret (elevi, studenti), femei, pensioari (sa nu subestimeze nimeni capacitatea unui pensionar de comunicare si timpul liber pus la dispozitie in slujba partidului) si micii fermieri si antreprenori. In teritoriu avem 40.000 de sectii de votare. Practic PNL trebuie sa aiba minim 80.000 de reprezentanti in sectiile de votare. Alaturi de acestia PNL trebuie sa aiba minim 10 de propagandisti electorali. Cu toata simpatia pentru RO+, dar in ultimii 28 de ani numai PSD a reusit ca partid sa dispuna de asemenea rezerve umane. Dreapta, atunci cand a fost unita CDR (1992-1996 si 2000) a dispus de asemenea resurse. In 2012 PDL a incercat prin formarea aliantei ARD alaturi de FC si PNTCD sa se opuna blocului USL. Daca cel putin numeric ARD dispunea de o capitalul uman sa acopere numeric intreg teritoriul, aparatul media al USL a fost mai convingator. In finala numai PNL are resursele necesare sa se castige fata de PSD.

Concluzie finala. Pe termen lung unica alternativa ramine fuziunea intre RO+ si USR. O fuziune intre o formatiune care inca isi cauta drumul ideologic (USR) si o formatiune care se afla in dureriele inevitabile ale nasterii (RO+) aduce de la sine un oximoron politic de provocari si conflicte.

Un răspuns to “Analiza: transformarea platformei „Romania 100” din miscare civica in partidul politic „RO+””

  1. Analiza: partide infiintate dupa alegerile parlamentare din decembrie 2016 | ALIANTA DREPTEI Says:

    […] Analiza: transformarea platformei „Romania 100” din miscare civica in partidul politic &… […]


Lasă un comentariu

Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Florin Citu

A look at financial markets and government policies through the eye of a skeptic

La Stegaru'

"Aveţi de apărat onoarea de a fi stegari!", Nicolae Pescaru

ADRIAN NĂSTASE

Pune întrebarea și, împreună, vom găsi răspunsul!

Sociollogica

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu

Carl Schmitt Studien

"Istoria ne legitimeaza ca singurele partide autentice de centru-dreapta", Crin Antonescu